Het kan gebeuren dat u zich in een situatie bevindt waarin u niet meer weer welke rekeningen u het beste als eerste kunt betalen. Dan kan budgetbeheer wellicht een oplossing zijn voor u. Budgetbeheer brengt rust in uw financiële situatie.
Budgetbeheer kan alleen door uzelf of met uw toestemming worden aangevraagd. Budgetbeheer gaat niet via de rechtbank, maar door middel van een overeenkomst tussen aanvrager en budgetbeheerder.
Als budgetbeheerder openen wij voor u een rekening waarop wij uw inkomen zullen gaan beheren. Daarvan betalen wij uw vaste lasten zoals huur, verzekeringen, gas en de nutsvoorzieningen. Elke week of elke maand krijgt u leefgeld om uw boodschappen van te betalen. Dit wordt overgemaakt op uw eigen bankrekening. Hoeveel leefgeld en wat de budgetbeheerder precies doet gaat in overleg. Onderstaande taken zijn dus niet altijd van toepassing.
Taken van de budgetbeheerder:
- Openen van een beheerrekening;
- Inventariseren van de inkomsten, uitgaven, schulden* en bezittingen;
- Opstellen van het budgetplan;
- Aanschrijven van inkomsten en uitgaven;
- Doorbetaling van de vaste lasten;
- Postverwerking en tevens de post naar u toe verzenden;
- Aanvragen van toeslagen;
- Aanvragen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en bijzondere bijstand;
- Aangifte Inkomstenbelasting (Box 1);
- Verstrekken van een online inlog;
- Afsluiten van verplichte verzekering(en);
* Indien er sprake is van schulden stellen wij beschermingsbewind als voorwaarde, budgetbeheer alleen is dan niet voldoende.
De kosten van beschermingsbewind worden vastgesteld door het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De kosten van budgetbeheer worden niet vastgesteld door het Ministerie.